2025-06-29 10:17:52
2025-06-29 10:17:50
2025-06-29 10:17:50
2374832
finished reading Alkemi, romantik och rasvetenskap: Om en vetenskaplig tradition đđđđđ
https://neodb.social/book/0T6ORloTpMnlCB7DSzdkzq
Hanson spÄrar rasvetenskapens och eugenikens vetenskapshistoriska ursprung i den hÀr boken, som drar i flera parallella trÄdar. Bokens förtjÀnst Àr dels att den försöker förklara hur vetenskapsbegreppet förÀndrats med tiden utan att förkasta den "gamla" vetenskapen som ovetenskaplig - en attityd som annars Àr ganska vanlig.
Utan att vÀja för att belysa de rasistiska strömningarna inom de hÀr disciplinerna skildrar hon hur de de facto bygger pÄ vetenskapliga principer - de slutsatser som dras av dessa forskare bygger pÄ ett noggrant insamlat och analyserat empiriskt underlag - och att denna kunskap i sig inte nödvÀndigtvis drar de rasistiska slutsatser som gjort dem sÄ problematiska och till synes "pseudovetenskapliga" i eftervÀrldens ögon.
För att förtydliga: Rasvetenskapens fokus var inte att rangordna raser (rasism), utan att förstÄ skillnaderna (idealism) och eugenikens fokus lÄg pÄ en praktisk tillÀmpning av kunskapen om biologiskt arv för att pÄ sikt förbÀttra samhÀllet för alla (idealism), snarare Àn att stÀnga ute vissa grupper frÄn samhÀllet genom t ex sterilisering (rasism). Rangordnandet och den sociala ingenjörskonst som lutade sig mot denna kunskap var dock starkt fÀrgat av en rasistisk och rationalistisk vÀrldsbild.
Och intressantast blir det kanske nÀr hon i slutet av boken börjar beskriva hur rasvetenskap och eugenik faller samman med en rationalistisk social- och realpolitik. Det Àr i den smÀltdegeln nazityskland och Förintelsen hittar sitt lebensraum. NÀr samhÀllet ses som den överordnade organismen och mÀnniskan reduceras till ett organ Àr det inte lÀngre orimligt att skÀra bort de delar som gör kroppen sjuk (judar, romer, funktionsvarierade; idag kanske Àven muslimer och araber).
HÀr finns det mer att fundera och resonera över, men eftersom boken inte har det syftet lÀmnar Hanson mig utan nÄgra ordentligt utvecklad slutsatser.
Jag fÄr tÀnka vidare pÄ egen hand. Att rasism som fenomen kanske inte Àr en sÄ stark och drivande kraft som den ofta ger intryck av (och ofta Àven tillskrivs), utan behöver draghjÀlp av andra faktorer - som i Hansons beskrivning av 30-talets socialdarwinistiska strömningar eller passionerad nationalism - för att ge mÀrkbara konsekvenser Àr en i viss mÄn svindlande tanke. Men rimlig.
Inte ens rasism existerar i ett vakuum.
https://neodb.social/book/0T6ORloTpMnlCB7DSzdkzq
Hanson spÄrar rasvetenskapens och eugenikens vetenskapshistoriska ursprung i den hÀr boken, som drar i flera parallella trÄdar. Bokens förtjÀnst Àr dels att den försöker förklara hur vetenskapsbegreppet förÀndrats med tiden utan att förkasta den "gamla" vetenskapen som ovetenskaplig - en attityd som annars Àr ganska vanlig.
Utan att vÀja för att belysa de rasistiska strömningarna inom de hÀr disciplinerna skildrar hon hur de de facto bygger pÄ vetenskapliga principer - de slutsatser som dras av dessa forskare bygger pÄ ett noggrant insamlat och analyserat empiriskt underlag - och att denna kunskap i sig inte nödvÀndigtvis drar de rasistiska slutsatser som gjort dem sÄ problematiska och till synes "pseudovetenskapliga" i eftervÀrldens ögon.
För att förtydliga: Rasvetenskapens fokus var inte att rangordna raser (rasism), utan att förstÄ skillnaderna (idealism) och eugenikens fokus lÄg pÄ en praktisk tillÀmpning av kunskapen om biologiskt arv för att pÄ sikt förbÀttra samhÀllet för alla (idealism), snarare Àn att stÀnga ute vissa grupper frÄn samhÀllet genom t ex sterilisering (rasism). Rangordnandet och den sociala ingenjörskonst som lutade sig mot denna kunskap var dock starkt fÀrgat av en rasistisk och rationalistisk vÀrldsbild.
Och intressantast blir det kanske nÀr hon i slutet av boken börjar beskriva hur rasvetenskap och eugenik faller samman med en rationalistisk social- och realpolitik. Det Àr i den smÀltdegeln nazityskland och Förintelsen hittar sitt lebensraum. NÀr samhÀllet ses som den överordnade organismen och mÀnniskan reduceras till ett organ Àr det inte lÀngre orimligt att skÀra bort de delar som gör kroppen sjuk (judar, romer, funktionsvarierade; idag kanske Àven muslimer och araber).
HÀr finns det mer att fundera och resonera över, men eftersom boken inte har det syftet lÀmnar Hanson mig utan nÄgra ordentligt utvecklad slutsatser.
Jag fÄr tÀnka vidare pÄ egen hand. Att rasism som fenomen kanske inte Àr en sÄ stark och drivande kraft som den ofta ger intryck av (och ofta Àven tillskrivs), utan behöver draghjÀlp av andra faktorer - som i Hansons beskrivning av 30-talets socialdarwinistiska strömningar eller passionerad nationalism - för att ge mÀrkbara konsekvenser Àr en i viss mÄn svindlande tanke. Men rimlig.
Inte ens rasism existerar i ett vakuum.